Het gezondheidsrubriekje van Ontdek de Natuur

Voor onze natuurwinkel zijn wij vaak op zoek naar nieuwe biologische en ambachtelijke producten. Wij komen vaak tips voor de gezondheid tegen die we u niet willen onthouden.

Noem meel niet zomaar bloem

De verschillen even op een rijtje voor u:

Bloem bestaat uitsluitend uit het binnenste deel van de graankorrel. Alle overige vezeltjes worden er na het malen uitgezeefd. Het witte graanpoeder wordt o.a. gebruikt voor de bereiding van witbrood en gebak.
Meel is heel lichtbruin van kleur. De zemelen en kiemen zijn er gedeelelijk uitgezeefd.
Gebuild meel is grof gezeefd meel waaruit de zemelen gezeefd zijn.
Volkorenmeel bevat de hele gemalen tarwekorrel en is niet gezeefd. Hoe grover het meel, hoe voedzamer het is. Want de buitenste laag van een graankorrel bevat de meeste vitamines, mineralen en voedingsvezels. En die vind je allemaal terug in volkorenmeel.

Er bestaan heel wat meelvarianten die geen gluten bevatten en waarmee je heel apart en smakelijk brood kan bakken: Boekweitmeel, quinoameel, gierstmeel, amarantmeel, tapiocameel, sojameel, kastanjemeel en kikkererwtenmeel.

Ook meel van rijst, teff of maïs wordt verdragen door mensen met coeliakie. (glutenintollerantie)

Slank met eiwitten. Hoe werkt het?

Eiwit- of proteïnediëten zijn al jaren gekend en hebben een bewezen werking. Deze afslankmethode werd vaak opgelegd aan mensen die voor een medische ingreep nog snel moesten afslanken.

Hoe werkt het:
Door tijdelijk de toevoer van vetten en koolhydraten, twee energiebronnen van ons lichaam, te minimaliseren word je lichaam genoodzaakt om zijn energie elders te halen, namelijk uit je vetreserves.
Dit systeem maakt het mogelijk om op korte termijn veel gewicht te verliezen, zonder dat je aan spiermassa verliest!! Vaak is het immers zo dat tijdens een afslankkuur de spieren worden afgebroken, maar dankzij toevoer van eiwitten blijven deze intact. Dit zorgt ervoor dat je ook na je afslankkuur voldoende spieren zult hebben om de vetverbranding verder te stimuleren, wat een jojo-effect voorkomt.

Door het hoge gehalte eiwitten krijg je minder snel honger en is het dieet dus makkelijk vol te houden. Het Diet Control System van kineslim kan volgens u eigen behoefte toegepast worden en is makkelijk inpasbaar in je dagelijkse leven. Een proteïnedieet is ook op het lijf van de mannen geschreven, zij boeken heel snel resultaat. Na 5 dagen is er al zichtbaar effect op de weegschaal en in de spiegel en dat motiveert!

Raw Food:

Chiazaad (Salvia Hispanica)
Gezondheidsvoordelen:
Helpt bij gewicht verliezen
Geeft snel een voldaan gevoel
Hydratatie
Verlaging van de bloeddruk
Rijk aan plantaardige Omega 3 vetzuren
Zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel en heeft een positief effect bij diabetes
Nemen tot 9 keer hun gewicht in water op
Aanbevolen dagelijkse dosis: 35g

>> De gezondheidsbevorderende kracht van wijn

Uit onderzoek blijkt dat één glas rode kwaliteitswijn per dag een positieve invloed heeft op de gezondheid van het hart en bloedvaten. Het drinken van twee glazen wijn per dag heeft noch een positieve, noch een negatieve invloed. Meer dan drie glazen alcohol per dag is schadelijk en kan bij sommigen zelfs kanker veroorzaken, omdat de toxiciteit van de alcohol meer doorweegt dan het beschermend effect van rode wijn.

Alcohol maakt slaperig en loom, versnelt uitdroging, vermindert de motorische vaardigheden, beschadigt het zenuwstelsel, verstoort de hormonale balans, belast de lever, doet verouderen, bevordert dus het ontstaan van kankers en doet de bloedsuikerspiegel snel schommelen. Terwijl bij matig gebruik juist het tegenovergestelde effect bekomen wordt.

Tot enkele jaren geleden waren wetenschappers ervan overtuigd dat van alle verschillende polifenolen in rode wijn, het vooral de stof 'resveratrol' was die verantwoordelijk was voor de heilzame werking. Uit recent onderzoek kwam naar voren dat het vooral de combinatie was van resveratrol met procyaniden (een stof die behoort tot de groep van de polifenolen) een heilzame invloed heeft op het hart en de bloedvaten én preventief werkt tegen kanker. Het gaat oxidatie van slechte LDL-cholesterol tegen, vermindert bloedklontering en heeft sterk ontstekingsremmende eigenschappen.

De beste polifenolenrijke wijnen zijn het resultaat van natuurlijke wijnbouw die past in een volledig ecosysteem, waarbij de wijnboer enkel lokale druivensoorten, natuurlijke meststoffen en geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt. Voorbeelden van wijnen met een hoog polifenolengehalte zijn de Merlot, de Malbec en de Cabernet sauvignon. Wij verkopen in onze winkel een rode en witte wijn uit deze streek, namelijk de 'Domaine de l'Olivette'. Deze smaakt fruitig en vol en is het lekkerst indien men deze nuttigt bij een maaltijd.

>> Cholesterolverlagende middelen

Iedereen weet dat het gebruik van teveel verzadigde vetten en geraffineerde suikers en fructose de slechte cholesterol (LDL) doet stijgen. Er is dikwijls sprake van een erfelijke belasting, dus sommigen zullen er gevoeliger voor zijn dan anderen.
Cholesterol is een natuurlijke vetstof, die we in ons lichaam zelf aanmaken en die we dus ook via onze voeding opnemen. Cholesterol heeft verschillende nuttige functies in ons lichaam: als onderdeel van gezonde celwanden, als grondstof voor de productie van Vit D en hormonen, als component voor de gal voor een goede vertering van vetten en als bestanddeel van goed functionerende hersenen.
Helaas is het zo, dat als de spiegel ervan te hoog oploopt, cholesterol wel een risicofactor wordt voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Vooral een te hoge LDL-cholesterol maakt dat de vaatwanden kunnen gaan aanslibben en gaan vernauwen. Veel gunstiger is de HDL-cholesterol of de 'goede' cholesterol, omdat deze wordt vervoerd naar de lever om er verwerkt te worden.

Met 'totale' cholesterol geeft men trouwens de som van beide vormen aan. Belangrijke tips voor afname van uw cholesterol zijn:

Drink voldoende water en indien men liefhebber is kan men 1 tot maximum 2 glazen rode kwaliteitswijn nuttigen bij de hoofdmaaltijd.
Daarbuiten zijn er een aantal supplementen die men kan innemen voor een goede verwerking en regulering van de cholesterol. Diebacinn cholesterol is een product op basis van gefermenteerde rode rijst en kaneel en helpt een evenwichtige suikerwaarde en cholesterolspiegel te handhaven. Choleton (Mannavital) is een product op basis van Gugul en artisjokblad en beheerst ook de cholesterol op een natuurlijke en veilige manier. De triglyceridengehaltes worden eveneens naar beneden gehaald en de bloedcirculatie wordt gestimuleerd. En tot slot is er nog de sojalecithine en de visolie die de slechte cholesterol of LDL doen verlagen.
Optimax heeft een goede kwaliteit sojalecithine in capsulevorm en eveneens visolie, hoog gedoseerd, in capsules. Natuurlijk kan men ook gewoon meer vette vis in het dagelijkse menu toevoegen en eventueel lecithinenkorrels in de maaltijden (sappen, yoghurt, soepen) verwerken.

>> Waarom spelt in plaats van tarwe?

Spelt, het oergraan uit de bronstijd, heeft eigenschappen waar de meeste voedingsmiddelen het alleen maar om kunnen benijden: Spelt is gezond, voor lichaam én geest, houdt fit, past in de gastronomische tendens en is van nature een biologisch graan, vooropgesteld dat men wel de oude, echte soorten, spelt kiest.
Spelt is, zoals men vaak leest niet een tarwesoort, maar een graan, wat de bakker vroeger gebruikte voordat de hedendaagse tarwe werd gekweekt. Het bevat wel gluten maar deze zijn niet te vergelijken met tarwegluten.
Anders dan bij tarwe zitten de belangrijke voedingsstoffen in spelt ook in het meellichaam ofwel bloemlichaam.

De voedingswaarde van tarwe bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden.
Het bloemlichaam van tarwe bestaat voor het grootste gedeelte uit gluten.
De vitaminen en mineralen zijn door het doorfokken met andere prioriteiten dan gezondheid bijna volledig verdwenen uit tarwebloem.
Daarom ook de noodzaak om als men tarwe eet, volkoren tarweproducten te kiezen, hoewel de grove delen in volkorenmeel niet altijd even gezond en zelfs beschadigend kunnen zijn voor de darmwand.

Bij spelt, helemaal bij biologische spelt, blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden.
Omdat het bloemlichaam van spelt niet alleen maar gluten bevat, en de gluten die het bevat van een andere samenstelling zijn dan die in tarwe, zijn spelt en producten gemaakt van speltbloem of speltmeel veel makkelijker te verteren. Bovendien is deeg van speltmeel veel lichter met de hand te kneden dan tarwe. Daarom is spelt zeer gezond.

Een ander belangrijk aspect is dat spelt niet de schadelijke lectinen bevat die in andere graansoorten, met name tarwe, zitten.
Nog een nadelig aspect van tarwemeel of tarwebloem is dat het in het lichaam de aanwezigheid van insuline simuleert (nabootst) wat een onterecht effect heeft op de bloedsuikerspiegel en de hiermee verbonden hormoonprocessen.
Als men bedenkt dat zolang er zich insuline in het bloed bevindt het lichaam eenvoudigweg geen vet kán verbranden, kunt u zich voorstellen waarom tarwe in verband gebracht wordt met onder andere overgewicht en suikerziekte, en de hiermee in verband staande ziekten, gevolgen en symptomen.
Dit is de reden waarom iedereen tarwe eigenlijk zoveel mogelijk zou moeten mijden en beter kan overstappen op spelt.

Voedingswaarden van Spelt

Spelt is niet alleen één van eiwitrijkste graansoorten, maar bevat ook vele vitaminen (E, B groep, Foliumzuur, Niacine) en mineralen, vooral ijzer, magnesium, fosfor.
Wat de geestelijke gezondheid betreft, weet men heden ten dage, dat spelt zes van de acht essentiële aminozuren bevat, die in het lichaam de productie van hormonen activeert die onmisbaar zijn om zich gelukkig en blij te kunnen voelen.

Een belangrijk pluspunt voor spelt zijn haar 'goede' vetten.
Het energierijke koren bevat hoogwaardige onverzadigde vetzuren - en géén cholesterine.
Daarmee reinigt Spelt de bloedvaten en vermindert de kans op een hartinfarct.
Haar essentiële vetzuren zijn levensbelangrijke bouwstoffen voor de celwanden en zenuwen.
Spelt is de enige graansoort, welke in het lichaam neutraal werkt, aldus noch zuur noch basisch.

Spelt bij gewrichtsklachten: Glucosamineglycanen

Glucosamineglycanen die worden aangetroffen in spelt spelen een belangrijke rol bij de aanmaak en opbouw van kraakbeen wat belangrijk is voor soepele en veerkrachtige gewrichten.

Spelt bij migraine; B2

Spelt is een uitstekende bron van vitamine B2 waarvan in diverse onderzoeken is aangetoond dat het migraine aanvallen met meer dan 50% kan verminderen. In sommige gevallen verdwijnen de klachten geheel als tarwe in de voeding vermeden wordt en vervangen door spelt.

>Spelt bij overgewicht en diabetes; lectines

Tarwekiemen bevatten een eiwitsubstantie, tarwekiemlectine, die het effect van insuline nabootst en zo insulineresistentie (het voorstadium van diabetes) en overgewicht veroorzaakt. Spelt bevat deze specifieke lectine niet.

Spelt en kanker; B17 amygdaline

Spelt bevat vitamine B-17 oftewel amygdaline, dit is de meest controversiële vitamine van de laatste jaren omdat ze wordt toegepast bij alternatieve kankertherapieën. Er zijn diverse ervaringsverhalen bekend van succesvolle behandelingen met vitamine B17

Spelt bij (tarwe) allergie; eiwitten

Omdat de eiwitten in spelt anders van structuur zijn dan de eiwitten (gluten) in tarwe en niet zo'n grote kruisreactiviteit met het immuunsysteem vertonen, is spelt een goed alternatief voor mensen met een tarweallergie.

Tip voor een beter gerezen speltbrood

Als u helemaal zeker wil zijn dat u zuiver speltbrood op tafel kan zetten, doe dan zoals wij en bak uw brood zelf. Als u het eenmaal gewend bent, zult u merken dat het een fijne creatieve bezigheid is waarmee u oneindig kan variëren en experimenteren. En wat het belangrijkste is: U weet wat u eet!
De beste manier om een beter gerezen speltbrood te krijgen is een voordeeg maken.
Speltbloem bevat een hoog gehalte complexe koolhydraten, die tot eenvoudige suikers zouden moeten worden omgezet zodat zij de gist voeden.
Door vooraf een voordeeg te maken voert u dit proces op en uw brood zou een betere celstructuur, een groter broodvolume en een lichtere korst moeten hebben.
Om speltbrood met een voordeeg te maken, gebruikt u de helft van elk ingrediënt in het recept om een deeg te maken.
Dek dit af en voeg pas na 5 tot 12 uren de rest van de ingrediënten aan de kom toe, kneed en ga verder normaal te werk.
Wij bakken een zeer lekker speltbrood (gaat ook in de broodmachine) met 1/3 tot 1/2 fijne speltvlokken, aangevuld met speltmeel (type 630 of type 405). Hierbij mag iets meer water gebruikt worden. In Zuid-Duitsland bakt men veel met speltvlokken. Speltvlokken nemen de vochtigheid veel gelijkmatiger op dan meel. Het resultaat is een zeer lekker brood. Zeker de moeite waard.

Witte suiker is ongezond. Wat zijn dan gezonde suikervervangers?

Witte suiker is één van de ongezondste voedingsstoffen. Het kan leiden tot een verzwakt immuunsysteem, stress op de pancreas, het onttrekt belangrijke vitaminen en mineralen aan je lichaam, het verlaagt het vermogen van het lichaam om toxinen te elimineren, het draagt bij aan gezondheidsproblemen en heeft geen voedingswaarde. Dit is het in het kort!

Kunstmatige zoetstoffen (mannitol, sorbitol, xylitol, aspartaam, sacharine) zijn nog het ergst voor het lichaam. Aspartaam kan black-outs veroorzaken en sacharine wordt gerelateerd aan kanker. Deze kunstmatige zoetstoffen vind je tegenwoordig in bv. producten die 'light' of 'suikervrij' worden genoemd. Ook kauwgom bevat vaak dit soort ingrediënten. Als je tussen twee kwaden moet kiezen, kun je beter suiker nemen. Maar omdat suiker een slechte naam heeft gekregen, denken veel mensen dat ze gezond bezig zijn als ze producten kopen met kunstmatige zoetstoffen. Ben je een doe-het-zelver, dan kom je erachter dat je maar één weg kan gaan- die van puur natuur! Geen reclame spotjes en geen big business, maar wel eerlijk.
Minder ongezond dan witte kristalsuiker is ongeraffineerde rietsuiker, nog beter is het om oerzoet of sucanat te gebruiken (die is gemaakt van ongeraffineerde bietsuiker). De beste suikervervanger is stevia (extracten van een tropische plant in poedervorm voor de keuken en in druppelvorm voor koffie of thee). Heel prettig in het gebruik en ook heel verantwoord is het gebruik van (oligo)fructose poeder. Al deze zoetvervangers zijn leverbaar in de natuurvoedingswinkel.
In de yoghurt of kwark zijn ahornsiroop en honing relatief gezond, lekker zoetmakend en vitaliserend. Je kunt ook gebruik maken van appel- of perenstroop (zonder toegevoegde suiker). Verder is er nu een gezonde suikervervanger op de markt die Tagatesse heet. Deze is gezoet met tagatose dewelke een natuurlijke suiker is, uit lactose of melksuiker verkregen. Door hydrolyse wordt lactose opgesplitst in galactose en glucose. De galactose wordt dan d.m.v. een enzymatisch proces omgezet in D-galactose. Na een laatste zuiveringsproces bekomen we een mooie witte kristalsuiker met een heerlijke natuurlijke suikersmaak.. Ze bevat geen enkel spoor meer van lactose en glucose. De voordelen van tagatose zijn:

Aanbod: in poedervorm, koeken, confituren, chocolade, chocopasta en chocomelkpoeder

>> Het kiemen van granen

Vers, goedkoop en zeer gezond!
Jonge verse scheuten uit eetbare zaden, granen en peulvruchten vormen een ongekende rijkdom aan voedingsstoffen, die totaal anders is dan de zaden waarvan ze afkomstig zijn. Iedereen kan deze gezonde groente in enkele dagen tot een week zelf kweken in zijn keuken. Eerst de zaden een aantal uren laten weken, dan het water afgieten en nog slechts één keer per dag met water spoelen is voldoende.

Het eenvoudigste hulpmiddel hiervoor is een glazen pot met een gaasdeksel. Door de pot schuin op zijn kop te zetten, laat u het water eruit lopen en voldoende lucht toetreden. Ook een mogelijkheid is het gebruik van een kiemtoren, waarin u drie lagen kiemen kunt laten groeien. Bij beide systemen zijn opvangbakjes voorhanden om uitdruppelend water op te vangen.

Hoe kunt u zaden laten kiemen?

Laat de zaden een nacht in water weken (8 tot 10 uur).

>> Wat zijn lekkere vegetarische alternatieven voor broodbeleg?

Vooral populair bij mensen die overstappen van dierlijk op plantaardig broodbeleg, is de vegetarische paté van bijvoorbeeld de merken Tartex en Granovita. Deze zijn op basis van soja, voedingsgist, groenten en kruiden, met ongeharde plantaardige oliën. Ze bestaan in allerlei smaken.

Naast de vegetarische patés, bestaan er nog noten- of zadensmeersels van de merken Zwergenwiese, Horizon en Monki. Zwergenwiese bestaat voornamelijk uit gemalen zonnebloempitten vermengd met allerlei kruiden en groenten. Notenpasta's zijn afkomstig van gemalen amandelen, cashewnoten, hazelnoten, pinda's e.a. Ze zijn lekker en bevatten niet alleen bronnen van plantaardige eiwitten en vezels, ze bevatten ook essentiële vetzuren en mineralen als calcium en magnesium.

Sesampasta (een mengsel van sesamzaad) is een echte topper. Niet alleen is deze een uitmuntende bron van mineralen als calcium, ijzer en selenium; ze bevat eveneens veel vaatbeschermende omega-9-vetzuren en veel geheugensterkende B-vitaminen.
Verder bestaan er ook nog vegetarische pasta's op basis van gekookte peulvruchten zoals kikkererwtenpasta's, linzenpasta's, tofupasta's en -salades van Abinda.

Wie van zoet broodbeleg houdt raden we suikervrije confituren aan, gezoet met vruchten diksap of tagatose. Daarnaast hebben we nog dadel-, vijgen- en hazelnootpasta's gezoet met graanstropen. Hoewel een matig gebruik van boerenboter zeker niet af te raden is op ons brood, is er als plantaardig alternatief het exotische kokosvet (ongeraffineerd of onbewerkt) die we zowel als smeersel kunnen gebruiken, of als gezond bakmiddel voor wokgerechten, frietjes en andere gerechten.

>> Is biovoeding zoveel beter?

Bij de productie van biologisch voedsel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het milieu, het dier en de mens. Biologische boeren moeten zich houden aan vastgelegde voorschriften. Kunstmest en chemisch synthetische bestrijdingsmiddelen zijn verboden. Gewone mest en natuurlijke bestrijdingsmiddelen zijn wel toegelaten. Dieren beschikken over meer ruimte dan in een reguliere veehouderij en eten uitsluitend biologisch geproduceerd diervoer. Enkel als er onvoldoende biologisch voer beschikbaar is, mag de veehouder ander voer inkopen. Maar dit komt zelden voor.

Pluspunten van biologische voeding:

In sommige biologische producten worden hogere gehaltes aan vitamine C gemeten. Ook zit er soms minder water in. Biologisch vlees en gevogelte hebben daarom een lager vochtverlies bij de bereiding. Dit geldt ook voor biologische groenten en fruit. De smaak van deze producten is daardoor meer uitgesproken. Vele topkoks kiezen dan ook voor biologische ingrediënten.

>> Welke vetten zijn gezond?

Het lichaam kan sommige van de vetten dat het nodig heeft synthetiseren uit het voedsel dat u eet. Nochtans zijn er twee essentiële vetzuren die niet in het lichaam gesynthetiseerd kunnen worden en die uit plantaardige voeding moeten gehaald worden. Hun namen - linoleic en linolenic zuur - zijn niet belangrijk. Wat wèl belangrijk is, is dat deze elementaire vetten gebruikt worden om gespecialiseerde vetten te bouwen, omega-3 en omega-6 vetzuren genoemd.

Omega-3 en omega-6 vetzuren zijn belangrijk voor het normaal functioneren van al het weefsel van het lichaam. Tekorten zijn verantwoordelijk voor een hele reeks symptomen en aandoeningen waaronder abnormaliteiten in de lever en de nieren, veranderingen in het bloed, verminderd groeitempo, verminderde immuunfunctie en huidveranderingen waaronder droogheid en schilferigheid. Toereikende inname van essentiële vetzuren resulteert in talrijke gezondheidsvoordelen. Preventie van atherosclerosis, verminderde incidentie (optreden) van hartziekte en beroerte, en verlichten van pijn van symptomen die samengaan met colitis ulcerosa, menstruatiepijn, en gewrichtspijnen werden ook beschreven.

Al zijn supplementen en toevoegingen van olie niet typisch nodig in het vegetarisch dieet, een goede bron van omega-3 vetten zou elke dag moeten ingenomen worden. Alfa-linoleic acid (ALA), een vaak voorkomend omega-3 vetzuur, wordt aangetroffen in veel soorten groenten, bonen en fruit. Meer geconcentreerde bronnen kunnen gevonden worden in oliën als canola, lijnzaad, sojaboon, walnoot en tarwekiemen. Maïs, saffloer, zonnebloem en cottonseed oliën zijn over het algemeen laag in ALA.
Omega-6 vetzuren, zoals gamma-linolenic acid, kunnen gevonden worden in meer zeldzame oliën waaronder black currant [zwarte bessen], bernagie, evening primrose [Teunisbloem] en hennep oliën.3

Visolie werd gepopulariseerd als een hulp tegen alles wat met hartproblemen en artritis te maken heeft. Het slechte nieuws over visoliën is dat omega-3's in visolie zeer onstabiele moleculen zijn die de neiging hebben te decomposeren en gedurende dit proces gevaarlijke vrije radicalen brij te geven. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3's in een meer stabiele vorm aangetroffen worden in groenten, fruit, en bonen.6,7

Of u nu geïnteresseerd bent in het promoten van cardiovasculaire gezondheid, of in het verzekeren van een gepaste groei en ontwikkeling van uw kind, of in het verlichten van pijn, een vegetarisch dieet rijk aan fruit, groenten en peulvruchten kan u helpen om een adequate inname van essentiële vetzuren te bereiken. Het toevoegen van lijnzaad aan uw salade of gemalen lijnzaad aan uw ontbijtgranen zijn eenvoudige manieren om extra omega-3 vetzuren in uw voeding te voorzien.

>> Welk zout gebruiken we het best?

Het is met zout zoals met suiker. De meeste mensen gebruiken er teveel van en dan nog wel in zijn geraffineerde vorm, ontdaan van al zijn gunstige mineralen en spore-elementen, en chemisch bewerkt. Het belast de nieren, houdt vocht vast in het lichaam en verhoogt de bloeddruk.

Nochtans maakt zoutloos eten ziek! Het is net als water en natuurlijke suiker, een fundamenteel element om ons lichaam in conditie te houden. Bij een zoutarm dieet wordt zout aan het bot onttrokken om het gehalte in het bloed op peil te houden. Een tekort heeft dus botverweking tot gevolg, maar een teveel ook.
10% van de ouderen lijdt aan natriumtekort. Dit kan leiden tot nervositeit, hallucinaties, spierkrampen, vermoeidheid, evenwichtsstoornissen en incontinentie. Te weinig zout bemoeilijkt bovendien het lossen van slijm. Mensen met bronchitis, sinusitis, hooikoorts en astma moeten veel plat water drinken en tenminste een halve koffielepel volwaardig zout per dag gebruiken.

Wat is nu volwaardig zout? Ongeraffineerd zeezout is goed, maar jammer genoeg door de toenemende zeevervuiling aan het verminderen van kwaliteit. Het is alleszins beter dan de chemisch gebleekte en geraffineerde zouten waaraan er emulgatoren en stabilisatoren zijn toegevoegd, en daarbij nog eens aluminiumoxides om klontering te voorkomen (een krachtig allergeen).

Sinds kort is er Himalayazout op de markt. Deze bevat enorm veel mineralen en spore-elementen dewelke door de kristalstructuur bijzonder goed wordt opgenomen door ons organisme. De kleur heeft te maken met de aanwezigheid van een geringe hoeveelheid ijzer. Kook deze zo weinig mogelijk mee, want dan verliest het veel van zijn gezondheidswaarde. De smaak is aangenaam en verleidt niet tot overmatig gebruik.

Ontdek de Natuur
Ketelstraat 19
3290 - Diest
Belgiƫ - Ligging
Tel : 013 32 59 46
Fax : 013 77 74 66
info@ontdekdenatuur.be
BTW BE0465 536 355
ma - za
09u00-18u00
zo
gesloten